Hoe ik mijn gedachten tot zwijgen breng (met 3 tips voor fijne meditatie apps)

 in Algemeen, Blijf in balans

Mijn volle hoofd en ik

Als ik ’s ochtends mijn ogen open (of als ik pech heb ergens midden in de nacht), begint het vaak al. Denken. Aan honderdduizend dingen. Mijn hoofd is altijd vol met plannen, ik neem me van alles voor, vervelen lijkt een woord uit een ander leven (mijn kinderen kennen het woord overigens vrij goed ;)). Meestal zijn het leuke dingen; wat ga ik vandaag allemaal doen, onderwerpen waarin ik me wil verdiepen, boeken of tijdschriften die ik wil lezen, dingen die ik nog even wil opzoeken op internet. Naast mijn bed ligt altijd een stapeltje knipsels; uit tijdschriften gescheurde bladzijden met tips of artikelen die ik nog eens na wil lezen.

Het hoort bij mij, ik weet niet anders dan dat ik altijd aan het denken was, over de leuke maar soms ook over minder leuke dingen van het leven.

Er komt altijd een moment van frustratie

Naarmate de dag vordert wordt de lijst nog aangevuld met allerhande praktische zaken. Wat gaan we vanavond eten, zou m’n vriendin boos zijn over die licht kritische opmerking die ik gisteren maakte en waar gaan we nou deze zomer naar toe met vakantie? Het internet is oneindig, en de makers van cookies en algoritmes kennen mij beter dan ik zelf. De pop-ups vliegen je om de oren, voor elke gedachte één lijkt het wel, en ik klik maar door en door. Tot ik op mijn horloge kijk en zie dat ik alweer ruim een uur zit te surfen met weinig tot geen concreet resultaat. Het winkelmandje dat ik tussendoor had gevuld met kinderkleding (want ik bedacht me dat ze nog een leuke nieuwe Kerst outfit nodig hebben) leeg ik een stuk sneller dan ik hem vol had, de site met fantastische vakantiehuizen waarvan de meeste (nu al!) vol zitten tot eind zomer 2017 klik ik weg en de niet uitgelezen artikelen van Blendle sla ik op voor een andere keer. Wat rest is een gevoel van frustratie. Ik heb een uur niet gewerkt, en in dat uur heb ik zo veel dingen tegelijk gedaan dat ik niets tot een einde heb gebracht. Frustratie slaat toe. Hup, alles afsluiten en nu beginnen aan dat blog.

Maar er komt niets meer…..

Tja. Als het ineens moet, en ik nog baal van het verloren uur, is het lastig de knop om te zetten en direct productief te worden. Mijn hoofd zit te vol, gedachten buitelen over elkaar heen. Hoe meer ik probeer om mijn hoofd leeg te maken en me op één ding te concentreren, hoe lastiger het is. Daarom ben ik sinds kort begonnen met, jawel, mediteren. Geen ellenlange sessies waarin ik als een boeddha opgevouwen op een kussen moet zitten, maar korte geleide meditaties van 5 à 10 minuten, waardoor het me steeds beter lukt om minder stress te voelen, en meer ontspanning en rust in mijn hoofd. Toegegeven, het duurt even voordat je dit zo ervaart. In het begin lijk je zelfs meer gedachten dan ooit te hebben; weer een bron van frustratie. Maar ik heb geleerd dat dit erbij hoort, je gedachten hoeven niet weg. De truc is om ze te observeren, en er niet op in te gaan. Dat is al een stuk makkelijker 😉 Dus nee, geen urenlange meditatie sessies voor mij, maar even een paar minuten naar het hier en nu en ik kan er weer tegen aan. Met een rustig hoofd en een verse blog!

PS Ik gebruik verschillende apps voor geleide meditatie, mijn favorieten:

  • Headspace, hiermee kan echt iedereen leren mediteren. Gemaakt door een ooit boeddhistisch monnik met elke dag een andere 10 minuten sessie, voorafgegaan door een korte intro met leuke animaties.
  • One moment meditation van Martin Boroson. In slechts 1 minuut je gedachten terugbrengen in het moment. Bekijk vooral eerst even het filmpje. Fijne tip: als je gedachten op voelt komen, veroordeel je zelf niet maar denk alleen maar ‘hhmmm’.
  • VGZ Mindfulness app. Je kunt kiezen uit een lijst van oefeningen of zelf een oefening selecteren op basis van tijd, doel en plek. Prettige stem, fijne oefeningen.

 

Aanbevolen berichten

Jouw reactie