Wil jij kunnen zeggen wat je wilt en voelt? Met deze 7 tips wordt assertief zijn een stuk makkelijker!

 in Jezelf profileren, Lifehacks

Als je assertief bent, kun je zeggen wat je wilt en wat je voelt. Je hebt zelfvertrouwen en bent tevreden met jezelf, kunt je eigen wensen en doelen helder formuleren en hebt goede relaties met anderen. En het grote voordeel? Je hebt een grotere kans om te krijgen wat je wilt! Klinkt geweldig, niet waar? Maar hoe word je nu assertiever? Met deze 7 simpele tips wordt dat een stuk makkelijker:

1. Begrijp wat assertiviteit precies is
Assertiviteit is een vaardigheid waarmee je laat zien dat je genoeg zelfvertrouwen hebt om voor jezelf op te komen, maar wel met respect voor anderen. Je bent dus niet passief of agressief, maar direct en eerlijk. Dat is een groot verschil! Als je assertief bent ga je er niet vanuit dat anderen weten wat je wilt, maar heb je het lef om vol vertrouwen te vragen om wat je wilt.

2. Heel belangrijk: je manier van communiceren
Als je het over assertiviteit hebt, is de manier waarop je communiceert essentieel: wees respectvol naar degenen met wie je communiceert. Let daarbij niet alleen op wát je zegt, maar ook op hoe je het zegt; je lichaamshouding en de toon waarop je iets zegt zijn heel belangrijk. Niemand kan je gedachten lezen, dus zeg gewoon wat je wilt en zeg het ook als iets je dwars zit! Hoe je dat doet? Sta rechtop, glimlach of kijk neutraal en kijk de ander in de ogen!

3. Begrijp en accepteer verschillen
Verwar assertiviteit nooit met oneerbiedigheid over iemands mening. Net zoals je jouw standpunt naar voren brengt, probeer je ook altijd de mening van anderen te begrijpen. Heel belangrijk: zorg ervoor dat je niet van slag raakt of geïrriteerd bent, als je anders over dingen denkt. Onthoud goed dat verschillen niet per se betekenen dat jij gelijk hebt en de ander niet! Probeer dus het standpunt van de ander te begrijpen door te luisteren en iemand niet in de rede te vallen.

4. Praat simpel en direct
Als je probeert assertiever te worden, is het belangrijk dat je praat zonder dat je anderen beschuldigt of hen een schuldgevoel aanpraat. Jouw waarheid openhartig verkondigen, betekent natuurlijk niet dat de ander daardoor het gevoel krijgt dat hij het mis heeft. Praat simpel, direct en kernachtig: less is more!

5. Oefen de kracht van ‘ik’
Wil je assertief worden zonder vijandig over te komen, gebruik dan ‘ik’ beweringen. Maak er een gewoonte van om dingen te zeggen als ‘ik vind….’ of ‘ik voel me……’. Wat je vooral niet moet gebruiken is agressief taalgebruik als ‘jij doet nooit….’ of ‘jij zegt altijd….’. Dit triggert iets bij mensen, waardoor ze gefrustreerd raken en het gesprek beëindigen. Begin je zin dus met ‘ik’, dit geeft zelfvertrouwen en assertiviteit zonder dat je ander van je vervreemdt.

6. Blijf kalm
Assertiviteit kan je een opgewonden gevoel geven, maar pas op: dit kan verkeerde reacties oproepen. Leer om koel en kalm te blijven; dit geeft jou meer zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat de ander zich ontspant. Blijf dus rustig ademhalen, en let op je lichaamshouding en oogcontact.

7. Stel grenzen
Regels en beperkingen vormen de grenzen die jezelf stelt, die je helpen te beslissen wat je wel en niet wilt. Je wilt niet dat mensen over je heen lopen, maar je wilt ook niet dat mensen je bazig vinden. Door grenzen te stellen, zul je weten wanneer je ja moet zeggen en wanneer je nee wilt zeggen.

 

 

Bron: Inc.com

Aanbevolen berichten
Comments
  • Yolanda
    Beantwoorden

    Ik ga er mee aan de slag :-)!

Jouw reactie