Zelfverzekerder in slechts 2 minuten? Dat kan echt! Neem een ‘higher pose’ aan.

 in Groei in je carriere, Vergroot je zelfvertrouwen

We weten al lang dat onze lichaamstaal anderen iets vertelt. Armen over elkaar duidt op een gesloten houding, in elkaar gedoken kom je minder overtuigend over en met een rechte rug en veel oogcontact wek je een zelfverzekerde indruk. En zo zijn er nog een heleboel andere manieren om non verbaal iets op een ander over te brengen.

In communicatietrainingen kun je leren welke indruk jij met je non verbale houding op iemand achter laat en hoe je daaraan kunt werken.

Maar wist je ook dat jouw lichaamshouding iets doet met de hormonen in je lichaam? En dat je daarmee je zelfverzekerdheid kunt beïnvloeden?

Sociaal psycholoog Amy Cuddy heeft hier onderzoek naar gedaan en komt met verbazingwekkende resultaten. Kort gezegd komt het hier op neer:

Met onze houding kunnen we ons brein beïnvloeden. En met ons brein ons gedrag en met ons gedrag beïnvloeden we vervolgens ons succes.

En dat kan allemaal in 2 minuten!

Cuddy deed uitvoerig onderzoek met mensen die voorafgaand aan een belangrijk gesprek een bepaalde houding aan moesten nemen. Hierin maakte ze onderscheid tussen ‘higher poses’ en ‘lower poses’. Higher poses zijn de zogenaamde dominante houdingen (armen achter je hoofd en wijdbeens zitten of staand met je handen in je zij). Op het moment dat de proefpersonen zo’n higher pose aannamen gedurende slechts 2 minuten, steeg hun testosteronniveau en daalde hun cortisol. Dat betekende dat zij zich automatisch zelfverzekerder gingen voelen en minder spanning ervoeren. Op het moment dat zij het gesprek ingingen, hadden ze hierdoor een beter kans van slagen. (Let wel op dat je de higher pose alleen vooraf en niet tíjdens het gesprek aanneemt… Dat is niet altijd gepast…)

Voorbeeld 'lower pose'

Voorbeeld ‘lower pose’

Omgekeerd geldt het helaas ook: als je voorafgaand aan een belangrijk gesprek of presentatie over je telefoon gebogen zit, neem je (per ongeluk) een lower pose aan. Hierdoor daalt je testosteron terwijl het cortisolgehalte in je lichaam stijgt… Dat betekent dat je juist meer spanning ervaart en je minder zelfverzekerd voelt. En daarmee verklein je dus je kansen op succes in de situatie die volgt.

Wat betekent dit voor ons? Gebruik dit gegeven om je brein te configureren! Zie je op tegen een gesprek met je baas? Ben je nerveus voorafgaand aan een sollicitatie? Moet je een presentatie geven voor een groot publiek? Geef jezelf 2 minuten, desnoods op de w.c., om je zelfvertrouwen een boost te geven. Neem een ‘dominante houding’ aan gedurende een paar minuten, haal diep adem, voel het vertrouwen in jezelf en DOE het gewoon!

(Heb je het getest? Wij zijn benieuwd naar je ervaringen!)

Recente berichten

Jouw reactie